הקמת אתר נגיש עבור אנשים בעלי מוגבלות

אתר נגיש לבעלי מוגבלות

השימוש באינטרנט לצורך קבלת מידע ושירותים בכל תחומי החיים הפך להיות חלק בלתי נפרד מחיינו. האינטרנט משרת אותנו כמעט לכל צורך. אך בעוד שאתרי אינטרנט זמינים ונגישים כמעט לכל אחד, לא כך הדבר עבור אנשים בעלי מוגבלות. ההשערה בישראל ובעולם היא שכ-¼ מהאוכלוסייה הם אנשים עם מוגבלות מסוגים שונים הזקוקים לסיוע בנגישות בהתנהלות היום יומית שלהם ובכלל זה גם לסיוע בגלישה באתרי אינטרנט.

כידוע לנו, כיום חלה החובה על כל מבנה ציבורי על הנגשת אתר עבור אנשים בעלי מוגבלות באמצעות: מעלית, חניית נכים, רמפה ועוד, כך גם החובה להנגיש אתרי אינטרנט. חובה זו היא פועל יוצא לחוק שוויון זכויות לאנשים בעלי מוגבלות משנת 1998. מכוחו תוקנו תקנות רבות הנוגעות לנגישות, וביניהם גם תקנות נגישות לשירות משנת 2012. תקנות אלו כוללות גם סעיף ישיר ומפורט בנושא הנגשת אתרי אינטרנט (סעיף 35) ומה הדרישות שעל בעלי האתרים לבצע בכדי לעמוד בתקנות ובחוק.

 אז מי צריך להנגיש ? 

כל אתר אינטרנט הנותן שרות ציבורי או מידע על שירות לציבור, חייב להיות נגיש ולאפשר לכל אדם בלי יוצא מהכלל להפיק את אותה התועלת ולתפעל את האתר, בין אם באופן רגיל ובין אם באמצעות טכנולוגיה נגישה המותאמת לאנשים בעלי מוגבלות.

חוץ מאותם אתרים המספקים שירות ציבורי ועליהם חלה החובה החוקית להנגיש את האתרים, חשוב מאוד שכל אתר יונגש עבור אנשים בעלי מוגבלות. מלבד העובדה שהנגשת אתרים תיצור שוויון ותאפשר לכל אדם באשר הוא לגלוש באתר ולנצל את יתרונותיו של האינטרנט במלואם ולקבל את המידע והשירותים שאותו מציע האתר, יש במהלך זה גם ערך מוסף רב. אתרים נגישים מקבלים עדיפות במנועי החיפוש כמו גוגל, ולכן הם מופיעים גבוה יותר בתוצאות בהשוואה לאתרים שאינם נגישים.

כמו כן, אתרים אלו יציבים יותר טכנית ותפעולית, ובנוסף מגדילים את פלח השוק שמקבל שירות ובכך מגבירים את תועלתם העסקית והשיווקית, וכמובן ערך המוסף החשוב ביותר הוא האחריות החברתית שאנו מקבלים ברגע שאנו מחליטים להנגיש אתר למען קבוצת אוכלוסיה מסוימת שזקוקה לכך.

מה עלינו לעשות על מנת להנגיש אתר?

תחילה, עלינו להסתכל על התהליך מנקודת מבטו של הגולש בעל המוגבלות. מה שברור, פשוט ומובן מאליו לנו בתור מעצבי אתרים, ייתכן שמאוד מסובך ואף בלתי אפשרי לגולש בשל מוגבלותו. לכן, עלינו לתת חשיבות גם לדברים הפשוטים והבנאלים ביותר. על-מנת להקל על התהליך חשוב להבין את סוגי המוגבלויות המתחלקות ב-3 אופנים:

  • מוגבלויות פיזיות – חרשים, עיוורים, נכים וכו'.
  • נוירולוגיות ומנטליות – דיסלקטים, מבוגרים, בעלי הפרעות קשב וריכוז וכו'.
  • סביבתיות – מגבלות טכניות, בעיות קול ושמע, תאורה ועוד.

הדרכים שבאמצעותן ניתן להנגיש אתר הן רבות ומגוונות, וחלקן גם נעשות באמצעים טכנולוגיים ותוכנות מסייעות כמו למשל, תוכנה להקראת טקסט, מסך ברייל לעיוורים, עכברים ומקלדות מיוחדות ותוכנות נוספות המיועדות להקל על הגולשים בעלי המוגבלות את השימוש באתר.

יתרה מכך, בתכנון חווית המשתמש ועיצובו חשוב לשים דגש על מספר נקודות:

  • עיצוב אתר פשוט ולא עמוס מדיי.
  • בחירת צבעים נכונה ושימוש בניגודי צבעים בין רקע לטקסט, על מנת שהקריאה תהיה קלה ונעימה לעין.
  • אפשרות למזעור והגדלה של האתר בהתאמה.
  • אפשרויות מעבר נוחות בין דפי האתר.
  • שימוש בטקסטים קלילים.
  • שימוש בכותרות, ותיאור טקסט לתמונות ("ALT") שיעזור לאנשים המשתמשים בתוכנות הקראה שונות וגם יסייעו במאמצי קידום אתרים אורגני במנועי החיפוש.
  • הדגשת האתר כנגיש

ברגע שאנו נתייחס לכל הפרטים הללו, אנו ניצור אתר מזמין לאנשים בעלי מוגבלות שיוביל אותם לחווית משתמש חיובית. כתוצאה מכך, סביר להניח שאותם גולשים ישובו לבקר באתר, ובכך אנו ניצור לנו קהל יעד נוסף אשר ייתן לנו ערך מוסף רב, ירים את האתר וימנף את העסק כלפי מעלה.

יעניין אתכם גם...

10 המלונות הכי מפנקים בישראל
תיירות בארץ

10 המלונות הכי מפנקים בישראל

ישראל היא מדינה קטנה עם הרבה מה להציע, כולל מלונות מפנקים רבים. אם אתם מחפשים חופשה מפנקת, הנה 10 המלונות הכי מפנקים בישראל: מלון יערים